7 zero waste tipp a megfázás megelőzésére

Január végét írunk, és talán lassanként elmondhatjuk, hogy annak ellenére, hogy a hőmérséklet ezt egyenlőre nem igazolta, a tél vége felé közeledünk. Tél végére általában vitamintartalékaink kimerülnek,  az immunrendszerünk legyengül és könnyebben elkapunk mindenféle náthás betegséget. Ezek kezelését a legtöbb esetben egyszerű házi szerekkel megoldhatjuk, nem szükséges azonnal patikai gyógyszerekhez fordulni. Természetesen, ha úgy érzed, hogy annál súlyosabb a betegség, mint amit  otthon kezelni mernél, akkor feltétlenül kérd ki a háziorvosod tanácsát!
A megfázásos megbetegedések otthoni kezelésekor érdemes megkérdezned nagyszüleidet, dédszüleidet. Nagyon sok jó ötletet kaphatsz tőlük. Ennek a magyarázata elsősorban nem abban rejlik, hogy a mai 70 éves korosztály környezettudatos lett volna. Őket többnyire a körülmények kényszerítették arra (sokan a háború miatt igencsak szerény körülmények között éltek), hogy a saját háztartásukban, illetve a környezetükben megtalálható eszközöket, módszereket használják a különféle betegségek kezelésében.
A megelőzés régen és manapság is fontos volt. Ebben a téli, nyirkos, párás, fagyos időszakban, a megfázásos megbetegedések megelőzésének központi eleme pedig immunrendszeredet megerősítése.
Az immunrendszer megerősítésére 7 tippet mutatok (a teljesség igénye nélkül, hiszen még rengeteg hasznos és hatásos módszer létezik ezeken kívül), amelyek nálunk is beváltak.
1. Fogyassz rendszeresen fermentált zöldségeket, italokat! Dani fiam és anyukám is nagy fermentáló guruk, én pedig még csak próbálkozok, de szépen alakul nálam is. Ezeket magad is elkészítheted, rengeteg információ található meg a neten a módszerekről. Én ezt a blogot szoktam alapul venni: https://fermentor.blog.hu/2018/06/18/fermentalas_1x1.
Fotó: pixabay.com
Mivel Magyarországon a tél tipikusan a káposztafélék időszaka, ráadásul a káposztaféléket a legkönnyebb fermentálni, így ez a fajta savanyú káposzta minden nap beiktatható az étrendbe. Én is a káposztafélék fermentálásával próbálkoztam első ízben, egyre gyakoribb sikerrel.
2. Fogyassz csipkebogyót amikor csak teheted! A csipkebogyó a legfinomabb immunerősítő, és hatalmas C-vitamin tartalma van. Ihatod teaként, vagy készülhet belőle lekvár, szörp. Az ősszel fellelhető  narancssárga színű csipkebogyó még nem egészen érett, a későbbi mélyvörös pedig már túlérett. Ezért érdemes figyelni az érési folyamatot, és akkor leszedni, amikor szép élénk piros színt vesz fel. Bár a túlérett bogyó édes, C-vitamin tartalmának nagy részét ekkorra elveszíti. A csipkebogyó tápértéke akkor a legmagasabb, ha leszedése után azonnal felhasználjuk. Sajnos egyre kevesebb helyen láttam az ősz folyamán vadrózsabokrot, főleg nem olyan helyeken, ahol a környezeti légszennyezéstől mentesen tudtam volna szedni. Ezért feltett szándékom, hogy idén tavasszal ültetek egy bokrot a kertünkbe. Így mindig lesz saját friss termésem. 
Mivel hőkezelés hatására C-vitamin tartalmát nagyrészt elveszíti, ezért a csipkebogyó tea elkészítéséhez minimum 5 óra áztatásra van szükség, ha szárított gyümölcsöt használsz. Friss gyümölcs felhasználása esetén elegendő kb 20 perc is. A csipkebogyó tea elkészítése egyébként nem bonyolult feladat. Először vágd le a termést, felezd el, majd távolítsd el a magokat és a szőrös belső részt. Csak ezt követően áztasd langyos vízbe. Áztatás után szűrheted. Szárítani napfénymentes, szellős, meleg helyen lehet, szintén félbevágás után, de a magokat csak a száradás után kell kiszedni. Egy ritka szövésű szita segítségével a szöszök kirázhatóak a száraz gyümölcstől. 
3. Csíráztatás vagy mikrozöldek termesztése. A csíráztatással eddig mindig meggyűlt a bajom, mert mindig penészes lett, pedig már sokféle módszert kipróbáltam. Viszont a mikrozöldek beváltak már több alkalommal is. 
Magas rosttartalom jellemzi ezeket, koncentráltan találhatóak meg benne fehérjék, ásványi anyagok, vitaminok. Szuper vitaminforrást és friss zöldséget jelentenek a téli időszakban.
4. Sok téli, szezonális zöldség és gyümölcs erős immunrendszererősítő hatással bír: brokkoli, sárgarépa, karfiol, édesburgonya, cékla, alma, kelkáposzta. 
Fogyaszthatod ezeket friss salátaként, vagy leturmixolva smoothienak is. Fontosnak tartom egy zero waste életmódon belül, hogy minden esetben a lokális és szezonális élelmiszereket helyezzük előtérbe. Az immunrendszerünk erősítésekor ez könnyen kivitelezhető ezeknek a szezonális zöldségeknek köszönhetően.
5. Sok-sok folyadék télen-nyáron egyaránt. Nyáron a folyadék visszapótlása miatt, télen pedig a méreganyagok kiürítésének serkentése miatt fontos. A szervezet ellenállóbbá válik, ha megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasztunk. 
A téli folyadékbevitelnél ajánlatos immunrendszer erősítő gyógynövényteákat (például oregánó, csipkebogyó, kasvirág - ezt Echinacea néven talán többen ismerik a patikákból, hársfavirág), fermentált leveket fogyasztani.
6. Nyirokrendszer is frissítésre szorul. A nyirokrendszer az immunrendszer része, segít a fertőzések, betegségek megelőzésében. Működését sok minden befolyásolja, gyógynövények fogyasztása, vagy akár fizikai stimulálás is (pl. nyirokmasszázs). Az egyik legegyszerűbb módszer, ha a bőr stimulálásával hozod mozgásba a nyirokfolyadékot. Erre a célra használhatsz rendszeresen luffa szivacsot vagy mosakodó kefét mosakodáskor. 
Ezzel a módszerrel a nyirokrendszert aktívan tarthatod, ami ezáltal hatékonyabban tisztítja meg a szervezetet a felesleges salakanyagoktól. Fontos tudni, hogy ez a módszer nem egyezik meg a nyirokmasszázzsal.
7. Télen, lehetőségeidhez mérten, pihenj minél többet! Nagyszüleink is ezt tették, hiszen télen nem volt túl sok szabadtéri munka. Inkább a betakarított termények feldolgozása volt a központi feladat, amit viszont házon belül, többnyire társaságban, barátok és a család körében közösen végeztek. Ezek a feladatok inkább pihentető szórakozásnak számítottak, és nem megerőltető fizikai feladatnak. Ezzel a tevékeny pihenéssel energiát vagyunk képesek gyűjteni a tavaszra, és segít a legyengült immunrendszer megerősödésében. Habár egy városi lakóra nem feltétlenül jellemző a kültéri munkavégzés, a pihenésre, a tél végi feltöltődésre mindenkinek szüksége van.

Amennyiben a sok elővigyázatosság ellenére mégis elkapsz valamilyen náthás megbetegedést, akkor érdemes elolvasnod a következő cikkemet, amely a megfázásos megbetegedések kezeléséről szól.


💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
Ha tetszett a bejegyzés megköszönöm, ha másokkal is megosztod, hiszen egy fenntartható bolygó és fenntartható élet elérése mindannyiunk érdeke! Te is tehetsz a környezetedért, igenis minden apró lépés számít! Tarts velem ezen az úton!
Ahhoz hogy ne maradj le a friss Facebook posztokról, ötletekről ne felejtsd el bekapcsolni a követés funkciót, azon belül pedig beállítani a megjelenítés elsőként! (így tuti nem maradsz le a friss posztokról, akciókról, eseményekről ), illetve feliratkozni a blogra (bal oldali menüsorban a blogon), hogy garantáltan eljussanak hozzád a legfrissebb bejegyzések. You Tube csatornámon pedig időről-időre jelentkezem hulladékcsökkentő kisfilmjeimmel. Továbbá már az Instagramon is megtaláltok, ha csak gyorsan képes inspirációkra vágytok.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚

Megjegyzések

Leggyakrabban olvasott cikkek