Kérlek NE vásárolj feleslegesen!
Amióta megváltoztattam az életmódomat, azóta érzékenyebb vagyok sok mindenre. Fokozottan aggódok, és próbálok tenni ha környezetvédelemről, természetről, állatokról, növényekről, légszennyezésről, klímaváltozásról van szó. Fokozottan zavarnak olyan apróságok, mint például, ha valaki agyoncsomagolva vásárol, vagy fölösleges dolgokat vesz (pénzért, vagy akár ingyen is). Jobban zavarnak a hangok, a színek, az illatok, a fények, a tömeg, az árucikkek.
Így vagyok ezzel, nemcsak a valós életben, de a neten keresztül is. Néha ordítani tudnék: HÉÉÉ, EMBEREK, VEGYÉTEK MÁR ÉSZRE, HOGY MIT CSINÁLTOK!
Ez az érzés fogott el minap is, amikor kaptam üzenetben egy facebook posztot, ami egy új termékcsalád bevezetéséről szólt. A posztot maga a gyártó indította, hogy bemutassa az újdonságát, amit épp most kezdett forgalmazni. Sokat gondolkoztam rajta, hogy leírjam-e azt amit gondolok, megpróbáljam-e megfogalmazni az érzést, ami hatalmába kerített. Végül mégis megtettem, megteszem. Azt nem tudom mennyire sikerül átadnom, de remélem legalább páran megértitek az aggodalmamat.
![]() |
Fotó: pixabay.com |
Ez a bizonyos poszt ismét felrobbantott bennem valamit (szomorúan konstatáltam magamban, hogy ez egyre gyakoribb). Elkeseredve vettem tudomásul a több száz megosztást, a több ezer like-t (ebből egyetlen egy szomorú fej árválkodik csak a posztnál - a sajátom), és olvastam a több száz lelkes hozzászólást (igen, képes voltam úgy végigolvasni őket, mintha az életem múlna rajta, mintha ezzel sikerülne a betűket eltüntetni onnan, hogy senki ne lássa a lelkes embertömeget). Mindenki, egy kivétellel (aki én volnék) boldog volt: egy nagy márka, piacra dobott két új termékét, amitől az emberek szinte őrjöngve rohantak az üzletekbe, hogy legalább egyet, de inkább 3-4 darabot megvásároljanak belőle.
Mi az oka az elkeseredésemnek?
- Haladunk a végjáték felé. Gyakorlatilag már ott vagyunk, de az emberek nem látják, vagy nem akarják látni, mert a pillanatnyi öröm, amit egy ilyen termék okoz nekik, az sokkal fontosabb, mint a gyerekeik jövője. Kritikus vagyok? Azt mondjátok nem változhat meg mindenki úgy mint én, egy csapásra (miért is nem???)? Hogy az embereknek idő kell, amíg lassan haladva változtatni tudnak (már nincs időnk)?
- Ennek a termékcsaládnak (a legtöbb árucikkhez hasonlóan) egyetlen hátsó célja van: minél többen vásároljanak, mert az nekik a jelenben még több (hiszen sosem elég) profitot fog termelni, amiből még több osztalékot, prémiumot fognak kiosztani, amiből még nagyobb házat, autót, repülőt, stb. tudnak vásárolni maguknak a már meglévő 1-2-3-sok mellé.
- Ez az újonnan piacra dobott termékcsalád, "tökéletes összhangban" a természettel, fantasztikus műanyag és többrétegű karton dobozos csomagolásban kapható (ellenben nagyon látványos, a boltok polcain ott kiabál utánad: vegyél meg!). Kiegészítve még egy kis plusz műanyaggal (amit egyébként az EU-ban 2021-ben be is tiltanak - ebből is látszik a meggondolatlanság, és a jelenlegi üzletszerzés előtérbe helyezése a hosszú távú fenntartható gondolkodás helyett). Ezek a csomagolások kb. addig vannak használatban amíg az adott termék ki nem fogy belőlük: 5 perc + szállítás ideje. Utána mi lesz velük? ÓÓÓ, semmi gond, mondják sokan, hiszen bedobjuk a szelektívbe. Valóban? Ennyi? Máris megmenekültünk? Hát komoly tévedésben vannak azok, akik ezt gondolják! Vajon kiöblítették a csomagolást mielőtt a szelektívbe dobták - ja az elmaradt, ja akkor az is a lerakóba vagy az égetőbe kerül. Vajon tisztában vannak azzal, hogy a műanyag flakon sorsa mi lesz a feltételezhetően helyes szelektív gyűjtőbe dobása után? Előbb-utóbb műanyag szemét lesz ebből is.
![]() |
Fotó: pixabay.com |
Mutatok pár villanásnyi gyöngyszemet a hozzászólások közül (természetesen név, és beazonosíthatóság nélkül, ráadásul nem is szó szerint idézek - csupán azzal a céllal, hogy jobban értsétek a felháborodásom okát):
- más, újabb termékötlettel is előálltak az olvasók
- nem olcsó, de a minőséget meg kell fizetni - mondják
- az olvasók szerint jó döntés a kínálat bővítése
- vonzónak találják: szép a csomagolás, sőt cuki
- jó ötlet, hogy kis kiszerelésben kapható, mert a gyerek könnyebben el tudja vinni az iskolába
- azonnal venni akarnak belőle
- fotókat mutatnak az 1-2-3-több darab megvásárlásáról
Azt tudnotok kell, hogy habár ezt az írást egyetlen poszt váltotta ki bennem, de még véletlenül sem a poszt írója az aki miatt megírtam, hanem az emberek általános gondolkodása és vásárláshoz való hozzáállása, a világunkra (a saját kis mikrokörnyezetünkre!!) való negatív hatása miatt. Ebből a szempontból teljesen mindegy a márka, a hang, a szín, az illat, a fény, a tömeg, vagy maga az árucikk, egyetlen egy dolog számít:
KÉRLEK NE TEDD, NE VÁSÁROLJ FELESLEGESEN, ÉLJ TUDATOSAN, HISZEN HA NEM ÍGY TESZEL AKKOR A SAJÁT GYEREKEID SÍRJÁT ÁSOD MEG.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
Ha tetszett a bejegyzés megköszönöm, ha másokkal is megosztod, hiszen egy háztartás hulladékának minimalizálása mindannyiunk érdeke! Te is tehetsz a környezetedért, igenis minden apró lépés számít! Tarts velem ezen az úton!
Ahhoz hogy ne maradj le a friss Facebook posztokról, ötletekről ne felejtsd el bekapcsolni a követés funkciót, azon belül pedig beállítani a megjelenítés elsőként! (így tuti nem maradsz le a friss posztokról, akciókról, eseményekről ), illetve feliratkozni a blogra (bal oldali menüsorban a blogon), hogy garantáltan eljussanak hozzád a legfrissebb bejegyzések. You Tube csatornámon pedig időről-időre jelentkezem hulladékcsökkentő kisfilmjeimmel. Továbbá már az Instagramon is megtaláltok, ha csak gyorsan képes inspirációkra vágytok.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
Megjegyzések
Megjegyzés küldése