Iskola projekt 8 éveseknek - 1. alkalom

Az úgy volt...
Szóval a lányom iskolai farsangján az SZMK-s anyuka poharakat vásárolt az osztály bulira. Boldogan hívott (naná, hogy már ők is tudnak a mániámról), hogy talált olcsón tartós poharakat, ami igaz műanyag, de legalább nem eldobhatós. Nagyon örültem, hogy még az osztályban is ragad a többiekre a hulladékcsökkentésre való törekvésemből, amiről korábban csak úgy hébe-hóba meséltem a szülőknek egyes beszélgetéseink alkalmával.
És még aznap este beindult az agyam. Mi lenne ha...
Másnap gyorsan le is írtam a gondolataimat, amit elküldtem a többi szülőnek és az osztályfőnöknek. Kiderült, hogy az ötlet mindenkinek tetszik, azonban igazgatói engedély is kellett, amit az osztályfőnökünk pár nap alatt meg is szerzett.
Az hozzátartozik a dologhoz, hogy az iskola (Petőfi Sándor Általános Iskola, Gödöllő) 2016-ban megkapta az Örökös Ökoiskola címet az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Földművelésügyi Minisztérium közös adományaként. Hogy mitől öko az iskola? Sok mindentől igen és sok mindentől még nagyon messze áll:
"Az ÖKO szemléletet tanóráinkba is beépítjük, fontosnak tartjuk az egészségtudatos életmódra való szoktatást, az állatok és növények védelmét és a fenntarthatóságra nevelést. A tanév során tartunk Egészségnapot, Madarak és fák napját, Víz világnapját és sorolhatnám tovább. Az Erdei Iskolát is – melyre tanulóink 80%-át elvisszük – ennek jegyében szervezzük.
Abszolút észrevehető a szemléletváltás a gyerekeknél, például az ÖKO kukákat is maguk készítették és helyezték ki a folyosókra, melyekben szelektíven gyűjtjük iskolában a hulladékot. Örömteli, hogy sokkal egészségesebben is étkeznek, mint korábban." - részlet Gubáné Csánki Ágnes igazgatónő beszédéből.

Ezért is gondoltam, hogy a gyerekeknek tartanék egy pár alkalmas programot, aminek a célja az osztálybeli hulladék/szemét minimalizálása. Az elképzelésem szerint beszélgetések, "kukázás", megfigyelési feladatok lesznek a projektben.

Az első alkalmat március közepén (2017.03.20.) tartottam. A gyerekek és az osztályfőnök is nagyon izgatottak voltak, de azt hiszem én mindet lepipáltam ebben.
Elsőként beszélgettem velük: mitől öko az iskolánk, mi az a szemét, mi a különbség szemét és hulladék között, és hasonlók. Meglepő módon (vagy lehet hogy ez már nem is meglepő?) képben voltak, nagyon jó gondolataik voltak: növény és állatvédelem, egészséges étkezés, sport. De voltak szinte hátborzongató válaszok is, pl. láttak olyan embereket, akik a kukában keresgéltek, "biztos nagyon szegények voltak, és a szemeteskukában találtak még használható dolgokat".


A beszélgetést képek követték, sokkoló képek, igazán sokkoló képek. 
Gödöllő
Fotó: pbs.org
Fotó: sustinable.com
Fotó: emaze.com
Fotó: airfilters.com
Durva voltam? Lehet. Azonban nagyon kíváncsi voltam, hogy mit éreznek a képek láttán. A tapasztalatom az volt, hogy az ötlet betalált. A gyerekek jó része nagyon rosszul érezte magát a látottak miatt. Még olyan kislány is volt, aki a tanító néni ölébe bújt. Kérdésemre, hogy mit érez, azt mondta, hogy nagyon rossz ilyen dolgokat látni, azt hogy ennyire sok a szemét.

A képekről beszélgettünk, ki mit gondol, mit tehetnénk azért, hogy legalább a közvetlen környezetünkben ne kelljen ilyeneket látni.


Ennek kapcsán, Panna lányom megmutatta, hogy mit használ a szemét csökkentése érdekében. Előkapta a táskájából a Hygi kulacsát, a textil szendvicstartót és a textil szalvétáját, és a textil zsepiket. Kimondottan büszke volt magára, és én is rá, hiszen neki ezek már teljesen természetes dolgok és fel sem merül benne, hogy eldobhatót használjon.
Érdekességként megmutattam a gyerekeknek a fém szívószálainkat. Kérdeztem tőlük, hogy szerintük mi ez? A 23 gyerekből 2 eltalálta, de még soha senki nem látott élőben, és főleg nem használt ilyet. Nagyon rácsodálkoztak :)

És mi a tanulsága az iskolai beszélgetésnek?

  1. A gyerekek (a sajátomtól eltekintve) még nem ismerik a hulladékminimalizálás fogalmát.
  2. A gyerekek legalább fele nem gyűjti otthon szelektíven a szemetet.
  3. A gyerekek rettentő fogékonyak és érdeklődőek, így most is beigazolódott, hogy velük érdemes foglalkozni, mindannyiunk, a jövőnk és a környezetünk érdekében!


Folytatása következik.


Leggyakrabban olvasott cikkek